Det finns en vilja att hjälpa till

Onsdag den 14 oktober 2015

På morgonen hade jag en genomgång med olika medarbetare i en fråga om hur olika investeringsprojekt ska hanteras och redovisas. Sedan jobbade jag med olika frågor kring budgeten för år 2016.

På eftermiddagen hade vi ett möte gällande flyktingfrågor. Det handlar om det stora antalet flyktingar som kommer till Sverige och till Jokkmokks kommun just nu. Vi inventerar lokaler runt om i kommunen för tillfälliga boenden i princip varje vecka just nu och försöker svara på frågor från Länsstyrelsen och Migrationsverket.

Vi jobbar dessutom med de åtaganden vi har i form av ensamkommande ungdomar som kommer i stort antal just nu. Vi har tagit ett beslut om att dubbelbelägga på våra boendeanläggningar. Just nu gör vi bedömningen att det beslutet inte är tillräckligt. Vi söker nya lösningar för att kunna ta emot de människor som placeras i Jokkmokks kommun.

Jag såg för övrigt i statistik som presenterats nu att Jokkmokks kommun tar emot väldigt många asylsökande flyktingar i förhållande till kommunernas invånarantal. Vi ligger på tolfte plats av Sveriges 290 kommuner i den listan.

Vi tar emot 56,2 flyktingar per 1.000 invånare. I Vellinge kommun utanför Malmö tar man emot 0,4 flyktingar per 1.000 invånare.

Jag konstaterar att det finns en vilja att hjälpa till i Jokkmokks kommun och jag konstaterar också att vi tar ett stort ansvar i dessa viktiga frågor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0