Attraktivitet och design

Fredag den 23 oktober 2015

Igår och idag har jag varit i Kolding i Danmark. Jag har varit med på en studieresa som handlade om attraktivitet och design på olika sätt.

Vi har bland annat träffat kommunledningen i Kolding och hört hur de jobbar med design i syfte att nå ett attraktivare samhälle och för att få fler medborgare som vill bo och leva i Kolding. Jag träffade bland annat min kollega kommundirektören Rikke Vestergaard.

Vi besökte också Koldings näringslivsbolag och vi har besökt olika företag som i olika kluster jobbar med design på olika sätt. Vi var med på en ”Design Walk” där vi gick omkring och besökte olika delar av staden och där vi bland annat var in i olika byggnader som biblioteket, univeristetet och annat.

Avslutningsvis var vi på besök på ett alldeles nybyggt äldreboende som också genomsyrats av kommunens tankar kring design och attraktivitet. Brukarna var med i processen då det nya äldreboendet skulle byggas. Vi träffade bland annat Eva 90 år som berättade hur hon såg på saker och ting.


 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0