Gruvfrågor i media

Tisdag den 24 mars 2015

På morgonen hade jag en genomgång med socialchefen. Sedan blev jag intervjuad av en student från Umeå universitet som gör ett arbete kopplat till gruvfrågan och turistiska frågor. Jag har också blivit intervjuad av Norrbottens-Kuriren i gruvfrågan och jag har idag även blivit uppringd av Nordnytt i samma fråga.

På eftermiddagen hade jag ett möte med personalchefen och efter det var jag med på ett möte som handlade om EU-migranter. Mötet handlade främst om människor från Rumänien som sedan en tid tillbaka finns även i Jokkmokks kommun.

Med på mötet fanns representanter från socialtjänsten, integrationsverksamheten, polisen, ICA, Konsum, Jokkmokks Frikyrka, Jokkmokks församling, arbetsförmedlingen och Röda korset.

Vi pratade om vilka regler som gäller i olika situationer och vi pratade om på vilka olika sätt vi kan hjälpa människor som är i behov av hjälp. Vi konstaterade att många medborgare från Rumänien som tillbringar sin tid hos oss i Jokkmokk enligt dem själva inte är i behov av någon hjälp.

Jag tycker det är bra att vi träffades i denna konstellation idag även fast vi inte löste utmaningarna på dagens möte. Vi har nu skapat ett kontaktnät och vi kan därmed snabbt hitta varandra om vi behöver träffas igen.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0