Vi svenskar är väldigt onormala

Onsdag den 14 januari 2015

Idag har jag och många kollegor till mig varit med på en föreläsning av och lyssnat till Per Brinkemo. Han pratade om frågor kring Somalia och den kultur som finns bland somalier. Det handlade mycket om de klansamhällen som finns i Somalia och även på andra ställen runt om i världen.

Det var verkligen en ögonöppnare och ett tillfälle för mig och för mina kollegor att lära oss nya saker. Kulturkrockar pratar vi ofta om och efter att ha tagit del av Per Brinkemos föreläsning och information om den kultur som finns i Somalia är det för mig självklart att det blir fråga om kulturkrockar och missförstånd när vi svenskar ska försöka administrera, hantera och kommunicera med nyanlända från Somalia och från andra ställen.

Jag kan bara konstatera att i ett världsperspektiv är det inte vi svenskar som är normala. Vi är ytterst onormala jämfört med merparten av världens befolkning.

Per Brinkemo gjorde också många intressanta kopplingar till bondesamhället i Sverige rent generellt och framförallt till den samiska kulturen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0