Jämställdhet

Onsdag den 29 januari 2014

Mötet med kommuncheferna inom Lapplands kommunalförbund fortsatte i Gällivare. Vi pratade samverkan kring lönesystem och löneadministration. Vi pratade om att jobba genemsamt vad gäller marknadsföring, rekrytering och annonsering. Vi har alla stora utmaningar vad gäller invånarantal och att hitta medarbetare till olika jobb inom våra olika kommuner.

Vi diskuterade även samverkan kring HVB-hem (Hem för vård eller boende). Alla vi fyra kommuner har medborgare som finns i HVB-hem på andra orter och vi betalar stora summor för detta. Behovet är stort och det skulle kunna vara ett bra samverkansområde att satsa gemensamma resurser på att göra detta i egen regi.

Vi pratade även IT-frågor. Det är komplecerade och viktiga frågor. Det skulle kunna vara en viktig poäng att våra fyra olika kommuner samverkar mer inom detta område och att vi tillsammans jobbar fram en gemensam IT-strategi.

Jag hade också ett möte i frågan om Sápmi Awards innan jag åkte tillbaka till Jokkmokk. Där hade vi ett möte i jämställdhetsgruppen. Vi slog då fast att vi tack vare en graviditet byter processledare. Vi gick igenom lite olika frågor kring hur detta arbete ska genomföras under året. Vi kommer att starta den 8 mars.

Sedan hade jag ett möte med personalchefen och därefter fick jag av socialchefen en genomgång av olika aktuella frågor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0