Försäkringskassan saknas i Jokkmokk

Torsdag den 23 januari 2014

På morgonen hade jag ett möte med personalchefen. Sedan hade jag ett möte med utvecklingscheferna. Därefter gick jag till arbetsförmedlingens lokaler i Jokkmokk. Där var vi sju representanter från arbetsförmedlingen, försäkringskassan, migrationsverket, landstinget och Jokkmokks kommun som träffades och jobbade med ett avtal som ska reglera olika rutiner mellan våra olika myndigheter i frågor som rör nyanlända.

Det känns jättebra att vi kan samlas och reda ut en massa saker som lätt kan hamna mellan våra olika myndigheters stolar.

Den största utmaningen just nu – sett ur kommunens och arbetsförmedlingens sida – är att försäkringskassan överhuvudtaget inte finns i Jokkmokks kommun. Det är väldigt mycket pappersexercis som ska göras och många av de nyanlända har inte möjlighet och kunskap att fylla i alla försäkringskasseblanketter som ska fyllas i.

Det leder i slutändan till att vi inte kommer att ha någon samhällsservice kvar inom detta område. Det kommer också att leda till att vårt invånarantal kommer att minska.

Det är inte bra.

Efter det hade jag ett möte med personalchefen och konsulten som varit här i Jokkmokk under tre dagar nu och jobbat med en mängd olika personer i vår organisation i frågan om generationsväxling och kompetensförsörjning.

Sedan hade jag ett möte med socialchefen där vi gick igenom olika aktuella och strategiska frågor. Det är ett väldigt stort arbete som pågår inom socialtjänsten i syfte att hitta andra sätt att arbeta på så att kostnaderna bättre harmonierar med de resurser som kommunfullmäktige fördelat till socialtjänsten.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0