Den samiska nationaldagen med ministerbesök i Jokkmokk

Torsdag den 6 februari 2014

Idag är det den samiska nationaldagen och samtidigt startar den 409:e marknaden i Jokkmokk. Det var väldigt mycket folk ute på gatorna under dagen. Vädret är perfekt med cirka fem minusgrader.

På morgonen var jag med på ett planeringsmöte om Sápmi Awards. Sedan träffade jag en holländsk journalis som intervjuade mig om Jokkmokks Marknad, gruvfrågor och renskötselfrågor. Sedan hade jag ett möte med ekonomichefen gällande olika bokslutsfrågor.

På eftermiddagen träffade jag och utvecklingschefen representanter från Centek. Vi tittade bland annat på de informations- och hänvisningsskyltar som nu ställts upp i centrala Jokkmokk. Sedan hade jag en kort träff med arkitekten som jobbar med LávvuHotel och parlamentsbyggnaden. Vi diskuterade lite kort inför ett kommande möte i början av mars där vi ska gå igenom helhetsbilden kring området vid Dálvvidssjön.

Sedan hade vi en träff med handelsminister Ewa Björling. Hon besöker Jokkmokks Marknad idag och i morgon. Vi diskuterade olika aktuella frågor. Gruvfrågan var den fråga som vi diskuterade mest kring. Vi påtalade vikten av att de ministrar vi bjudit in till en kommande medborgardialog faktiskt kommer. Ewa Björling lovade att framföra vårt önskemål till hennes ministerkollegor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0