Valdagen är flyttad

Lördag den 22 september 2012

Igår fyllde vår mellandotter 16 år och hon har nu börjat övningsköra. Det innebar att det igår var exakt två år till nästa val. Trodde jag, ja.

Den tredje söndagen i september 2014 infaller just precis den 21 september. Exakt på Sallys 18-årsdag. Jag har nu i över 16 års tid pratat om att Sally fyller 18 år på valdagen 2014. Men ack vad jag har bedragit mig.

Igår fick jag reda på av en insatt vän att nu har man ändrat tidpunkten för valdagen så att det i stället för den tredje söndagen i september så infaller valet från och med 2014 på den andra söndagen i september. Vilket alltså blir söndagen den 14 september, en vecka innan Sally fyller 18 år. Det innebär alltså att Sally får vänta i fyra år till innan hon får rösta.

Undrar om man kan överklaga sådana här saker?

 
 
 
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0