Gruvbesök i Pajala

Tisdag den 25 september 2012

Idag är det exakt 17 år sedan jag gjorde min första dag som ekonomichef på Jokkmokks kommun. Det blev 13 år som ekonomichef och nu har jag varit kommunchef i drygt fyra år.

Jag och utvecklingschefen åkte till Pajala där vi ska vara med på ett stort seminarium gällande attraktivitetsfrågor utifrån det projekt vi varit med på och som kallas Dags att designa Norrbotten.
 
 
Vi ställde i ordning lite material i utställningslokalen innan vi följde med på en guidad tur till Pajalas gruvområde. Det var intressant att se och höra hur läget ligger. Om knappt en månad – den 18 oktober – skjuts första salvan i produktionsfasen.
 
 
 
 
På denna bild kan ni se där blötmyren var och där första sprängladdningen kommer att skjutas inom kort. Om 15 år är det ett 360 meter djupt hål precis här.
 
 

På kvällen var det mingel och gemensam middag. Kommunalrådet i Pajala Kurt Wennberg hälsade välkommen.

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0