Gruvfrågan diskuteras med samebyarna

Tisdag den 5 juni 2012

På morgonen hade jag ett möte i ett personalärende. Sedan jobbade utvecklingschefen och jag med projektet Dags att designa Norrbotten. Sedan hade vi en allmän facklig information. Vi informerade bland annat om ett förslag som vi som arbetsgivare har jobbat fram och som handlar om hur vi kan jobba inom teknik- och serviceavdelningen då vår nuvarande avdelningschef går i pension i höst.

Mitt på dagen hade jag ett möte med en företagare gällande Jokkmokksdagarna i Huddinge. Och efter det hade vi ett samrådsmöte med Strukturum där vi gick igenom olika aktuella frågor.

Sedan var det dags för ett möte med fastighetschefen gällande olika fastighetsfrågor. Och slutligen hade vi ett möte med representanter från samebyarna i Jokkmokks kommun.

Vi pratade om diverse allehanda frågor. Men framförallt handlade resonemanget om den eventuella framtida gruvetableringen i Kallak.

Vi stötte och blötte olika frågor. Vi konstaterade att det finns olika synsätt på dessa frågor. Samebyarnas representanter klargjorde sina åsikter och berättade kring problematiken för renskötseln vid en eventuell gruvetablering. Kommunalrådet förklarade hur man från den politiska ledningen ser på olika saker i gruvfrågan.

Jag och alla andra var överens om att det är jätteviktigt att vi träffas och resonerar med varandra i dessa frågor. Vi bokade in nya datum för nya träffar. Bland annat pratade vi om ett kommande seminarium gällande gruvfrågan som kommer att hållas i slutet av augusti.


















 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0