Uppföljning till tidningsartikeln i NSD

Tisdag den 3 juli 2012

 

Idag har jag bland annat läst NSD och konstaterat – som vanligt måste jag säga – att jag är felciterad och att journalisten skrivit rena felaktigheter.

 

Min känsla är att ni som läser detta och som någon gång blivit intervjuad känner samma sak. Jag tror inte jag har blivit intervjuad en endaste gång och att allt har blivit rätt. Det är nästan alltid någonting som skrivs på ett rent felaktigt sätt.

 

Ibland har det skett som ett rent misstag eller missförstånd. Journalisten vet helt enkelt inte bättre så han eller hon skriver fel för man tror att det är på ett visst sätt. Och ibland kan man gissa att det kanske låter lite bättre om man skriver lite felaktigt och att man kanske då kan sälja något mer lösnummer.

 

I dagens tidningsartikel står det några direkta felaktigheter som jag inte riktigt vet hur jag ska klassa. Det handlar nog om en kombination av okunnighet och brist på intresse av att skriva exakt korrekt.

 

Här kommer några små exempel som för de allra flesta säkert inte betyder någonting men som för mig visar att journalisten inte har skrivit rätt.

 

Dels står det i artikeln att jag ska ha sagt att det tar upp till fem timmar för en kommunal tjänsteman att ringa runt och ta reda på vilket som är det bästa stället för en konferens. Så sa jag verkligen inte.

 

Jag har nämligen ingen aning om hur lång tid det tar att beställa en konferens och jag har självklart därför inte sagt att det tar upp till fem timmar. Jag gjorde en liknelse då jag blev intervjuad och jag sa att i stället för att kanske ringa till fem ställen så kan det räcka med ett (1) samtal till Position Jokkmokk. Att det skulle ta knappt en timme för Position Jokkmokk har jag dessutom inte sagt och jag har verkligen ingen aning om hur mycket tid Position Jokkmokk lägger ner på en sådan sak.

 

Dessutom står det i artikeln att Position Jokkmokk fått ett arvode av Jokkmokks kommun. Det är helt absurt och helt galet. Jokkmokks kommun betalar inga arvoden till konsultfirmor eller tjänstesäljande företag. Arvoden betalas till politiker för olika förtroendeuppdrag och kanske ibland till artister eller till föreläsare av olika slag.

 

Sedan avslutas artikeln med att berätta att det finns ytterligare ett företag som ägs av en fru till en annan högt uppsatt kommunanställd och som anlitas regelbundet av kommunen.

 

Efter ett samtal med reporterna Olle Sjögren på NSD så bekräftade han att det var en uppgift från mig som gjorde att han skrev så. Men sanningen är att jag under intervjun berättade för Olle Sjögren att det finns flera exempel på andra situationer som är liknande. Ett exempel är att systern – inte frun – till en före detta – inte nuvarande – skolchef i Jokkmokks kommun äger och driver resebyrån i Jokkmokk och att Jokkmokks kommun anlitat resebyrån ofta. Och att det i det fallet aldrig lett till några misstankar om oegentligheter.

 

Jag tycker det är tråkigt när journalister skriver saker som inte är med sanningen överensstämmande och jag blir ledsen när man inte lyckas skriva det som kommit fram under intervjun.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0