Högriskprojekt

Måndag den 9 januari 2012

Just nu på måndagsförmiddagen sitter jag på Bodens järnvägsstation och väntar på en buss till Jokkmokk.

Jag har precis varit med om ett högriskprojekt. Nämligen att åka nattåg i Sverige.



Jag har varit i Hälsingland i helgen. Jag chansade och bokade nattåget som skulle ta mig norrut på söndag natt. Vädret har varit väldigt bra i helgen och min bedömning var att det nog skulle gå bra att åka tåg i natt. Inga stormar, inget snöväder och cirka minus tio grader när jag klev på tåget i går kväll. Ordinarie ankomsttid i Murjek är 08.22.

På morgonen när jag vaknade möttes jag av beskedet att tåget var knappt två timmar sent och att vi snart skulle få information om hur alla med olika bussanslutningar skulle ta sig till sina slutdestinationer.

Så mellan Jörn och Älvsbyn - någon gång vid halv åtta ungefär - kom informationen i högtalarna på tåget om att alla som skulle till en slutdestination norr om Boden skulle följa med det tåg vi satt på fram till Luleå. Där skulle vi få byta tåg och ta ett senare ordinarie tåg mot Kiruna och Narvik med avgångstid 10.12.

Vi som skulle till Jokkmokk skulle få kliva av i Murjek och vänta in ordinarie buss från Murjek till Jokkmokk med avgångstid 12.50. Då skulle vi vara i Jokkmokk 13.50.

Det kändes väl inte allt för muntert tyckte jag. Någonstans kändes det som att det borde gå en buss mellan Boden och Jokkmokk på förmiddagen. Jag tog fram länstrafikens busstidtabell via internet och på cirka 30 sekunder hade jag fått fram en information om att det går en buss från Bodens järnvägsstation 10.35. Den bussen går direkt till Jokkmokk dit den kommer 12.50. Okej, det är en lång restid, två timmar och en kvart från Boden till Jokkmokk men man kommer i alla fall fram exakt en timme tidigare än vad tågpersonalen informerade om.

Jag sökte upp tågmästarna och informerade muntligt och visade på skärmen vad jag kommit fram till via en snabb sökning på internet. De tyckte det var märkligt att de inte hade samma information i sina datorer. De var väldigt trevliga och tackade så mycket för uppgifterna och strax efter det att vi rullade från Älvsbyn ropade de ut att alla resenärer som skulle till Jokkmokk skulle kliva av i Boden och ta en buss direkt från Boden till Jokkmokk.

Jag håller med tågmästarna om att det är märkligt att de inte per automatik får den information som jag snabbt kunde skaffa fram. I dagens datoriserade samhälle borde det vara en enkel lösning kan man tycka.

I det här fallet – som i flera andra fall – är det kunden som får lösa problemen åt företaget i fråga.

Hoppas det löser sig på bästa sätt även den sista sträckan. Jag är ju i skrivande stund faktiskt inte ännu hemma i Jokkmokk.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0