Inlandsbanan ska rustas

Torsdag den 16 februari 2012

På morgonen var jag med på ett telefonmöte med kommuncheferna inom Lapplands kommunalförbund. Vi gick igenom lite olika upphandlingsfrågor och vi gick igenom några ärenden som finns på dagordningen på nästa direktionsmöte.

Jag hade sedan ett möte med VD:n på Inlandsbanan AB. Jag fick en information om kommande planerade affärer som Inlandsbanan AB jobbar med. Det är väldigt mycket transporter av bulkvaror på gång inom en snar framtid.

Det finns idag en trång flaskhals på inlandsbanan. Det är en sträcka på 29 kilometer mellan Jokkmokk och Kåbdalis som idag endast har ett axeltryck på 16 ton. Övriga delar av inlandsbanan norr om Storuman har ett axeltryck på 20 ton.

Genom en investering på cirka 40 miljoner kronor kommer dessa 29 kilometer också att klara ett axeltryck på 20 ton. En positiv information jag fick idag var att den upprustningen mest troligt kommer att genomföras nu i sommar.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0