Mera olyckor

Torsdag den 22 september 2011

Övningen fortsatte idag. Centrala krisledningen satt samlad på brandstationen hela dagen idag också. Vi jobbade vidare med alla frågor om strömbortfall, telefonproblematik, förorenat vatten och avskurna vägar.

Nya olyckor som skett idag är att det i morse blev ett tunnelras i Letsi, det har även varit en minibussolycka i Letsi. Dessa olyckor hade med varandra att göra. En person omkom i tunnelolyckan i Letsi.

Idag fick vi en definitiv siffra som sa att det omkom tio stycken i gårdagens tågolycka utanför Jokkmokk.

Andra olyckor som skett idag är att fjällstationen i Kvikkjokk har brunnit ned och det har varit ett jordskred i Mattisudden. Lyckligtvis skadades eller omkom ingen i Mattisudden. I Kvikkjokk fick vi inget besked om eventuella skadade eller omkomna innan övningen avslutades.

Även i Boden och Luleå har det varit många olika olyckor. De största olyckorna är en krock utanför Boden mellan en skolbuss och en tankbil där ammoniak läckt ut och i Luleå skärgård har en båtolycka skett.

Jag konstaterar återigen att information är svårt och jag konstaterar att övning ger färdighet.

Jag är själv väldigt glad att vi fått möjlighet att öva dessa svåra situationer. Jag vill rikta ett stort tack till alla inblandade. Ingen nämnd och ingen glömd.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0