Kiruna eller Gällivare

Lördag den 15 oktober 2011

Nu ska jag berätta om hur svårt det är med administrativa rutiner inom stora organisationer. Kanske speciellt då man jobbar med förändringsfrågor och helt enkelt förändrar rutiner emellanåt.

Jag ska dock inte prata om Jokkmokks kommuns organisation och eventuella tillkortakommanden hos oss. De finns säkert flera, men den här berättelsen ska nu handla om den offentliga systerorganisationen i Landstinget här i Norrbottens län.

Sedan många år tillbaka har jag gått på en återkommande kontroll med jämna mellanrum där jag besöker Gällivare sjukhus. Det har fungerat jättebra och jag är hur nöjd som helst med sjukvården i länet.

I våras kom en kallelse till ett helt vanligt återkommande återbesök. Skillnaden var dock att jag denna gång blivit kallad till Kiruna sjukhus i stället för till Gällivare.

Jag ringde och undrade om det var en tillfällig åtgärd eller om det skulle bli så här i fortsättningen att jag skulle åka till Kiruna i stället för till Gällivare. Jag fick besked om att det på grund av att en läkare i Gällivare gått i pension från och med nu skulle vara som så att jag skulle göra min undersökning på Kiruna sjukhus.

Nåväl, det är väl bara att gilla läget. Det är ju inte allt för betungande att åka 44 mil tur och retur i stället för 20 mil tur och retur för en undersökning som genomförs ungefär en gång vart annat år.

Tiden för min undersökning i våras passade dock inte, så vi har bytt och trixat och ändrat tidpunkt för mitt besök i Kiruna ända sedan dess och nu i början av september blev det klart att jag skulle få komma till Kiruna i början av november.

Döm därför om min förvåning då jag i förra veckan fick en kallelse till exakt samma undersökning i slutet av oktober på Gällivare sjukhus.

Jag ringde till Gällivare sjukhus på det nummer som hänvisades till på kallelsen och jag undrade lite försynt vad som gällde. Jag beskrev att jag i maj blev kallad till Kiruna och att jag fått information om att jag i fortsättningen ska genomföra denna undersökning i Kiruna.

Den jag pratade med i Gällivare förstod inte riktigt vad jag beskrev och jag fick därför prata med en annan person.

Nu fick jag besked om att man i Gällivare fått tag på en ny läkare efter denna pensionsavgång och att jag mycket väl skulle kunna genomföra undersökningen i Gällivare. Jag nöjde mig inte riktigt med det svaret utan ville veta lite mer om hur det kunde bli så här.

Jag frågade snällt om det verkligen inte framgick att jag redan var kallad till och inbokad på en undersökning i Kiruna då man i Gällivare skickade ut deras kallelse. Personen i fråga grubblade länge och tyckte väl själv att det var lite konstigt.

Till slut sa den jag pratade med att jo, men titta här, om man trycker in länsknappen då kommer det fram att jag med mitt personnummer redan är inbokad i Kiruna och personen jag pratade med sa ungefär som så att: ”…men hur ska jag veta att jag ska trycka in länsknappen då jag skickar kallelser till undersökningar.” Och jag höll snällt med och sa att ”nävisst, hur ska du kunna veta att man ska trycka in länsknappen.”

Nåväl, vi skiljdes åt utan att ha irriterat varandra och jag tror att vi båda lärde oss mycket under samtalet och jag konstaterar som jag inledde blogginlägget att det är väldigt svårt med administrativa rutiner då man genomför förändringar.

Vill ni veta var jag ska undersöka mig? Det blir i Kiruna i november. Vi lyckades inte hitta någon tid i Gällivare som passade mig och då jag nu försökt få till en tid i Kiruna under ett halvår och äntligen lyckats så behåller jag den tiden.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0