Björnprojekt och rovdjursfrågor

Fredag den 6 november 2011

På morgonen var jag på Strukturums fredagsmöte. Där var rubriken: ”Rennäringen i Jokkmokks kommun”. Vi fick bland annat lyssna på Rune Stokke, ordförande i Udtja sameby, som berättade om forskningsprojektet som handlar om björnar och renar. Framförallt handlar det om hur mycket renkalvar björnar dödar och äter.

Rovdjursfrågan diskuteras på olika sätt och det är många olika åsikter i den frågan. Jag tror det är väldigt viktigt att man nu får svart på vitt utifrån forskares vetenskapliga metoder som visar på hur många renkalvar som blir björnmat.

Rune Stokke sa med egna ord ungefär så här: ”Det här har vi renskötare känt till länge. Men det är först nu då forskare säger samma sak som vi sagt tidigare som det blir uppmärksammat.” Och jag håller med. Efter nästa sommar är det treåriga björnprojektet slut. Då kommer det nog att blir stor uppmärksamhet även inom vetenskapliga kretsar.



Resten av dagen jobbade jag mycket med effekterna av de försämrade ekonomiska förutsättningarna. Jag pratade med många olika medarbetare om dessa frågor.

På kvällen var jag till Gamla Kyrkan där ljus tändes för alla som gått bort under senaste året. Till veckan som kommer är det nu ett år sedan min svärmor och allas vår mormor gick bort. Det känns overkligt att hon varit från oss ett helt år nu. Men å andra sidan så är hon fortfarande med oss varenda dag.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0