Allt är politik

Fredag den 5 augusti 2011

Jag tänkte nu kommentera en kommentar. En som skriver under i namnet Pia skriver att jag eventuellt gör politiska uttalande trots att jag jobbar som tjänsteman.

Det handlar om mitt förra blogginlägg som handlar om helikopterflygning i fjällvärlden och turismutvecklingsfrågor.

Vissa hävdar att nästa alla frågor handlar om politik på något sätt. Som kommunchef ska jag vara opolitisk. Det är verkligen min ambition att agera opolitiskt. Dock är det mitt ansvar att se till att politiskt fattade beslut verkställs.

Vi brukar förklara det som så att politiken bestämmer VAD vi ska göra och vi tjänstemän ska jobba med frågor om HUR de politiska fattade besluten ska genomföras.

Självklart finns det gråzoner mellan dessa VAD- och HUR-frågor.

I den strategiska planen för år 2011 och 2012 finns sex fastställda punkter som vi i Jokkmokks kommun ska jobba extra mycket med. Den planen har politikerna i Jokkmokks kommun bestämt att vi ska jobba utifrån.

Punkt fyra i den planen handlar om turismutveckling.

Det står bland annat att besöksnäringen och upplevelseindustrin i Jokkmokks kommun ska utvecklas i syfte att skapa fler arbetstillfällen som i sin tur kan leda till att fler kommuninvånare lockas hit.

Det är precis dessa frågor vi jobbar med och i min roll som kommunchef handlar det bland annat om att beslutet ska verkställas.

Och jag vill återigen förtydliga att jag tror att vi kan kombinera en utökat turistisk verksamhet med bibehållen rennäring och bibehållen naturmiljö.

Nu ska jag och yngsta dottern gå cirka 80 kilometer till Staddajokk för att vara där några dagar. Sedan går vi till Staloluokta och flyger helikopter till Kvikkjokk.





Kommentarer
Postat av: Del av näringslivet

Bra Anders att du redovisar vad du tycker i olika frågor

Ibland tycker du som jag och ibland helt tvärt emot

Men vad gör väl det, bara du tycker och gör nått då rör det på sig och någonting händer. För min del spelar det ingen roll vem som styr Jokkmokk för det blir Inge bättre om inte jag själv gör, tycker nått

2011-08-06 @ 17:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0