Skäll

Söndag den 3 oktober 2010

När jag kommer hem och inte får skäll då vet jag att frugan är borta.

Det kanske låter värre än vad det är. Det har nämligen att göra med vår hund. Eller min frus hund skulle man gott kunna säga. Hunden har verkligen tytt sig till matte mer än till någon annan i familjen.

Ett sätt det yttrar sig på är att så fort frugan inte är hemma så tror nog hunden att det är frugan som kommer hem när någon kommer. Därmed är hunden tyst och förväntansfull när dörren öppnas.

Är frugan hemma så skäller hunden till så fort någon kommer. Det gäller alltså även då jag eller barnen öppnar dörren. Hundkännare förklarar det med att hunden då måste agera och försvara omgivningen så att inte matte överraskas. Hunden går in för att försvara matte.

Nåväl, det kanske ändrar sig med tiden. Vi har fått tips om att vi ska negligera hunden då hon skäller på oss som kommer. Vi får se om det blir bättre med tiden.

Annars har helgen löpt på i lugnets tecken. Vi har förberett oss för den annalkande vintern. Studsmattan har plockats ihop och häcken har klippts. Nu får snön komma när den vill.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0