Rallysäsongen har börjat

Lördag den 16 oktober 2010

Natten mot torsdag kom säsongens första snö här i Jokkmokk. Det låg cirka fem centimeter nysnö på marken på morgonen. Det var exakt en vecka senare än förra året.

Minstingen tyckte det var jättekul och jag gillar också snö så det är helt okej. Snön ligger kvar och det är idag precis som en vårvinterdag med strålande sol från klarblå himmel och några minusgrader.

Det som inte är så kul med snö är att nu börjar rallysäsongen på Jokkmokks gator. De bilburna manliga unga vuxna (okej, jag inser att jag inte har något bevis för att ingen äldre och ingen kvinna tillhör rallygänget, det är en ren och skär fördom jag går omkring och bär på) har nu fått ett perfekt underlag att genomföra sin rallysport på.

Gatan utanför där vi bor verkar vara det ultimata övningsområdet för rallysport. Gatan är bred och det är förhållandevis lite trafik där. Rallybilarna far fram sladdandes från höger och vänster, de kryssar fram mellan skolbarn som går till och från skolan. Åsgatan är det stora gångstråket till och från de stora skolorna i Jokkmokk.

Det känns verkligen inte bra och jag står helt maktlös på sidan om och ser detta rally mitt i centrala Jokkmokk. Jag är mycket rädd för att det snart blir en allvarlig olycka på grund av detta rally.


Kommentarer
Postat av: Katarina Pirak Sikku

Rally säsongen, ja. Polisen gjorde ju en rejäl uppstädning förra säsongen så jag hoppas på dem även detta år.



2010-10-16 @ 17:27:05
URL: http://maridjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0