Idag har jag varit på MPC

Tisdag den 19 oktober 2010

Direkt på morgonen var jag med på en anställningsintervju med en personalchefskandidat.

Sedan åkte jag till Luleå där jag var med drygt 100 andra på en konferens gällande den stora övningen som ska genomföras i Norrbotten om ett år.

Det är inte bara tågolyckor, tunnelolyckor, kemolyckor, oljespill och jordskred som inträffar i övningen i september 2011.

Det blir också kraftiga regnväder som leder till översvämningar i åar, älvar och andra vattendrag. Det blir förorenat vatten och slutligen ett dammhaveri.

Samtidigt – eller strax innan – inträffar en jordbävning i en populär turistort i Turkiet. Där finns bland annat många semestrande svenskar. På grund av den svåra jordbävningen är en stor internationell hjälpinsats skickad till Turkiet, inklusive en svensk hjälpinsats. Mycket centrala resurser saknas med andra ord i Sverige när alla problem inträffar i Norrbotten.

Konferensen pågår hela veckan men jag var med endast idag. Konferensen heter Main Planning Conference – därav rubriken. Allt hölls på engelska. Det är deltagare från Ryssland, Finland, Norge och Sverige som är med på konferensen denna vecka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0