Polarnatten närmar sig

Lördag den 27 november 2010

Igår var det en kall, solig och fin dag i Jokkmokk.

Jag har mitt kontor på övervåningen i kommunhuset. Klockan tio minuter över elva fick jag några vackra solstrålar i ögonen. Då orkade solen sig över trätopparna i söder. En timme senare, då jag gick hem på lunch, var solen fortfarande över horisonten men då jag kom tillbaka från lunchen, klockan ett, hade solen gått ned.

Med andra ord är solen uppe knappt två timmar nu. Det är omkring den 10 december som solen inte orkar nå upp över horisonten i Jokkmokks samhälle. Då får vi polarnatt - som alltså är den korrekta benämningen på den tidsrymd som förflyter då solen inte går upp över horisonten.

Polarnatten är cirka tre veckor lång i Jokkmokks samhälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0