20-årsjubilarer

Tisdag den 16 november 2010

Igår var jag på 25-årskalas. Idag har jag varit på ett 20-årskalas.

Jag började dock arbetsdagen med att hålla i en facklig information om de ekonomiska ramarna för år 2011. Kommunfullmäktige har fattat beslut om hur de ekonomiska resurserna ska fördelas år 2011. Nu informerade vi de fackliga om hur vi ser på effekterna av dessa ramfördelningar.

Sedan åkte jag och flera med mig från Jokkmokk till Kiruna.

Det är nu 20 år sedan Lapplands kommunalförbund (LKF) bildades. Därför hålls nu ett jubileumsseminarium under två dagar. Där fick vi först höra lite om historiken. Hur det kom sig att LKF överhuvudtaget bildades och hur det sedan har utvecklats under dessa 20 år.

Vi fick sedan lyssna på statistik från Arbetsförmedlingen. En representant från LKAB berättade om utbildningsbehov, arbetskraftsbehov och annat inom LKAB. Sedan fick vi lyssna till ett föredrag av VD:n i Icehotel.

Vi fick bland annat höra att turismen omsätter 252 miljarder i Sverige 2010. Det är mer än vad gruvnäringen och bilindustrin omsätter. Tänkvärt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0