Homografakademien

Lördag den 20 mars 2010

Idag har jag varit på en uppvärmning inför bandyfinalen. Jag har varit på årsmöte i Homografakademien.

Vi lyfte in ytterligare några homografer på vår lista. Listan består nu av totalt 141 ord som alltså per definition stavas lika, uttalas olika och betyder olika saker. För er som eventuellt inte är så bevandrad inom homografernas värld så bjussar jag här på homografernas homograf, det klassiska ordet ”banan”. Bara som ett exempel för att förklara vad en homograf är.

Alltså: Jämför uttalet då du säger "en banan och två äpplen" jämfört med "rallybilen körde på banan".


Kommentarer
Postat av: Eva SB

Hur får man tag i den listan? Är den bara till för ledamöterna i akademien? Om inte skulle jag gärna ta del av den. Låter intressant...språk är spännande och man lär sig något nytt hela tiden.

2010-03-25 @ 13:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0