Solen är åter

Lördag den 9 januari 2010

Enligt kalendern har polarnatten i Jokkmokk varit slut i drygt en vecka. Men eftersom Jokkmokks samhälle ligger i en sänka med en förhållandevis hög horisont mot söder så tar det ytterligare några dagar innan man i själva samhället kan se solen.

Idag har det varit en härlig vinterdag med temperaturer som känns helt okej trots att det ändå varit minus 20 grader mitt på dagen. Jämfört med minus 30 eller 35 känns minus 20 som väldigt okej temperatur. På kvällen kom det dessutom in varmare luft över Jokkmokk vilket ledde till att vi endast hade tio minusgrader på sen eftermiddag och klockan sju på kvällen var det minus tre grader.

Vi var ut på en promenad på förmiddagen och även en skotertur mitt på dagen. När vi kom en bit utanför samhället fick vi under några minuter se solen som tittade upp precis över horisonten. Det känns verkligen härligt och fantastiskt att åter se solen.

Under veckan som gått har jag både jobbat men också varit ledig. Vårterminen för eleverna i skolorna i Jokkmokks kommun började igår fredag. Jag antar att många familjer kommer att komma tillbaka till alla vanliga rutiner nu under nästa vecka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0