OJ!-gruppen

Torsdag den 21 januari 2010

Idag på förmiddagen hade vi ett möte i OJ!-gruppen. Vi förberedde oss inför den 9 februari. Det blir en viktig dag då vi ska ha en träff med alla chefer och en medarbetarrepresentant från alla olika enheter. Vi ska jobba vidare med ledarskaps- och medarbetarskapsfrågorna.

Vi som jobbar med dessa organisationsutvecklingsfrågor kallar oss för OJ!-gruppen. En kommentar som kommit på min blogg gäller just namnet på vår grupp.

Det är jättekul med olika kommentarer. Jag har full förståelse och respekt för att man tycker lite olika i sådana frågor också.

Jag är helt säker på att det kan finnas bättre namn på gruppen än just OJ!-gruppen. Det jag kan göra är att beskriva hur vi resonerade då vi bestämde namnet på OJ!-gruppen.

När vi startade detta förändringsarbete i augusti 2008 kallade vi oss för OU-gruppen. Bokstäverna ”OU” stod för OrganisationsUtvecklingsgruppen.

Ganska snart, jag tror det var på vårt andra möte, resonerade vi kring namnfrågan. OU-gruppen kändes inte som ett bra namn. Då dök namnförslaget OJ!-gruppen upp. Bokstäverna ”OJ” skulle betyda Organisationsutveckling i Jokkmokks kommun. Samtidigt är ordet ”oj” ett utrop över något i de fall något speciellt händer. Utropstecknet skulle därmed också vara med i namnet.

Så blev det och nu känns det som ett väl inarbetat namn.

När nu namnet är så inarbetat som det är bedömer jag att det just nu inte är läge att byta namn på gruppen. Däremot har vi börjat en diskussion om hur länge just OJ!-gruppen ska finnas kvar. Det kanske är läge att nu snart avveckla denna grupp. En sådan diskussion fördes i Årrenjarka i november förra året och vi ska diskutera detta vidare inom en snar framtid.

Därmed inte sagt att förändringsarbetet ska upphöra. Men vi kanske ska jobba med förändringsfrågorna på ett annat sätt än vad vi gör nu. Det får framtiden utvisa.

På eftermiddagen åkte jag till Piteå där jag ska vara med och göra reklam för Jokkmokks marknad på det pågående skid-SM:et.


Kommentarer
Postat av: Katarina Pirak Sikku

För mig uttrycker oj! förvåning, medlidande, empati, avvikelse, oväntat skett. Ett uttryck av bestörtning t ex en olycka har inträffat. Det är inte ett positivt utrop som ex Wow! är tycker jag.

Jo! hade kanske varit ett bättre och mer positivt laddat namn för gruppen. Jo! vi kan, vi vill. Men allt beror väl på hur ni vill kommunicera med oss kommunmedborgare.

2010-01-25 @ 11:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0