Slovenien på besök i Jokkmokk

Måndag den 15 februari 2010

Direkt på morgonen var jag inbjuden till morgonsamlingen för alla elever och lärare på gymnasieskolan Bokenskolan i Jokkmokk. Jag pratade lite om kommunchefsrollen och utvecklingsfrågor i Jokkmokks kommun.

På plats i samlingssalen fanns dessutom en delegation med lärare och elever från Slovenien. De är här för ett utbyte. Det var ungefär tio elever här och de ska stanna i fem veckor.

Jag passade på att stanna och prata lite med representanterna från den slovenska skolan efter min presentation. Det var väldigt intressant att höra om hur de har det i Slovenien.

Jag var tvungen att kolla upp hur stort landet Slovenien är. Det visade sig att Slovenien är precis lika stort som Jokkmokks kommun. 20.000 kvadratkilometer. I Slovenien bor det två miljoner människor och i Jokkmokks kommun drygt fem tusen. Intressanta perspektiv.

Jag tror att det är väldigt viktigt och nyttigt att vi har alla internationella utbyten som vi har här i Jokkmokks kommun. Jag är stolt och glad att vi satsat så mycket på just internationella utbyten. Det berikar på många sätt och jag tror att våra elever lär sig väldigt mycket genom dessa utbyten.

På eftermiddagen fick jag en genomgång i bokslutsläget. Vi är ännu inte klara med det definitiva resultatet. Men nu står det klart att vi kommer att klara ett positivt resultat för år 2009. Det är mycket bättre än vad vi gissat och bedömt tidigare under 2009.

Jättekul att så många beslut om kostnadssänkande åtgärder fått effekt. Förhoppningsvis har vi klart med ett definitivt resultat i slutet av veckan.

På kvällen tittade jag på OS. Stort grattis till Charlotte Kalla som i imponerande stil tog hem ett OS-guld på favoritdistansen tio kilometer fristil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0