Jokkmokk har fått en Hedersmedborgare

Fredag den 5 februari 2010

På förmiddagen hade jag en träff med VD:n för Sameslöjdstiftelsen och arkitekterna som jobbat med ombyggnationerna av den fastighet de bedriver verksamhet i här i Jokkmokk.

Vilken fantastiskt fin uppfräschning huset har fått.

I onsdagskväll invigdes det ombyggda huset. Jag var där och uppvaktade och gratulerade från kommunens sida. Jag hade dock inte möjlighet att vara med på husvisningen då. Därför hade jag nu en träff och en visning av allt. Än en gång stort tack, grattis och lycka till önskar jag Annelie, Jan och Eva.

Direkt efter det mötet hade jag den stora förmånen att på marknadsscenen få dela ut en fin utmärkelse. Jokkmokks kommun utnämnde idag Gerth Fjäll-Wille Wilhelmsson till Hedersmedborgare i Jokkmokks kommun. Han bor idag i Lerum utanför Göteborg.

Fjäll-Wille har sedan 1950-talet vistas i Jokkmokks kommuns fjällvärld. Han har dessutom jobbat med att ta hit turistgrupper sedan mitten av 1980-talet. Fjäll-Wille är en glad prick, med ett stort hjärta och han lyfter alltid i alla situationer fram Jokkmokk på ett positivt sätt.

Stort grattis Fjäll-Wille.

Efter den utmärkelsen hade kommunalrådet och jag en lunch med Vattenfall. Det var bland annat representanter från huvudkontoret med. Vi hade en trevlig lunch och vi avhandlade allehanda viktiga frågor.

Efter den träffen var jag på två föredrag på Strukturum. Sedan gick jag runt bland marknadsstånden en stund.

Det känns hittills som en bra marknad. Temperaturen har legat på runt minus 20 grader idag. Solen lyste vackert från en klarblå himmel mitt på dagen. Jag upplever som att det varit många marknadsbesökare idag. 

Nu laddar vi inför sista dagen på årets marknad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0