Åter i civilisationen

Torsdag den 30 juli 2009

Nu är jag åter i civilisationen efter några fantastiska veckor i Darreluoppal i Sareks sydvästligaste hörn efter Padjelantaleden.

Energipåfyllningen fungerade bra. Man kom direkt in i en helt annan lunk när man kom fram till Darreluoppal. Inga mobiltelefoner, datorer, TV-apparater eller ens radioapparater så långt ögat kan nå. Härligt!

Vädret har varit bra i det stora hela. Självklart får man känna av alla typer av väder när man är borta så länge som vi nu varit. Från nysnö på omkringliggande toppar i början av juli till strålande sol från klarblå himmel via storm och spöregn. med höga vattenflöden i omkringliggande jokkar några veckor senare.

Antalet övernattande fjällvandrare har helt klart ökat jämfört med förra året - precis som så många trodde. Statistik förs över antalet gäster varje dag. Det är störst andel svenskar som är ute på vandring. Av utlänningarna så är det tyskarna som är i majoritet. Men även många holländare är ute och fjällvandrar. Dessutom österrikare, schweizare, belgare, polacker, tjecker och finnar. Även en islänning och en japan har också passerat. Och det mest ovanliga är nog en fjällvandrare från Surinam. 

Jag var tvungen att kolla upp var Surinam ligger. Det är ett land i Sydamerika. En före detta koloni till Nederländerna som blev självständigt 1975.

I söndags var jag och mellandottern på kyrkhelg i Alkavare. Vi gick cirka 20 kilometer från Darreluoppal rakt norrut till kapellet i Alkavare. Tänk att det finns ett över tvåhundra år gammalt kapell i Sareks Nationalpark.

Kapellet invigdes år 1788 och hade inget att göra med silverbrytningen i området. Silverbrytningen pågick ett antal år ungefär hundra år innan kapellet byggdes. Jag har tidigare trott att kapellet i Alkevare byggdes i samband med gruvbrytningen men så är det alltså inte.

Direkt efter kyrkkaffet på kyrkbacken gick vi "hem" till Darreluoppal. Vi var tillbaka klockan åtta på kvällen efter en jättefin helg.

På måndag morgon lämnade jag Darreluoppal och gick mot Kvikkjokk. Jag kom hem till Jokkmokk på tisdag kväll.

Onsdagen ägnade jag mig åt att acklimatisera mig. Jag var också ut och sökte hjortron men kan nu konstatera att det inte finns speciellt mycket hjortron i jokkmokkstrakterna - åtminstone inte på eller kring de myrar jag brukar plocka hjortron.

Idag har jag åter börjat jobba efter semestern. Cirka 270 nya olästa mejl har kommit under dessa veckor. Jag var också och tittade tillsammans med vår tekniska chef på hur bygget med det nya centralköket går. Tidsplanen verkar hålla och till skolstarten den 24 augusti ska allt vara klart. Jag kan avslöja att det verkligen blir ett fint centralkök! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0