Lapplands Gymnasium

Fredag den 30 januari 2009

Idag har jag varit i Gällivare. Frågan om en framtida gemensam gymnasieorganisation där Jokkmokk, Pajala, Gällivare och Kiruna går samman har MBL-förhandlats idag. 

Det blev många diskussioner och många frågor som stöttes och blöttes fram och tillbaka. 

Eftersom antalet gymnasieelever minskar kraftigt under de närmaste åren finns det alltså ett förslag att de fyra nordligaste kommunerna i Sverige går samman och bedriver en gemensam gymnasiskola via Lapplands Kommunalförbund. Undervisningen kommer ändå med det förslag som finns om bildande av en gemensam gymnasieskola att bedrivas på alla fyra orterna.

Jag tror att det är nödvändigt med denna lösning för att vi ska kunna erbjuda eleverna en så bra gymnasieskola som möjligt i framtiden.

Och som jag sagt tidigare så tror jag det inte spelar den minsta roll för våra elever om i vilken form gymnasieundervisningen bedrivs. Det viktigaste är att det finns så många program som möjligt att välja mellan. Majoriteten av eleverna väljer att gå en utbildning som finns på sin hemmaort och genom den lösning som nu finns som förslag så är vi många som tror att genom detta samgående så kommer det att bli möjligt att erbjuda fler gymnasieprogram på varje ort jämfört med att vi inte går ihop och bildar ett Lapplands Gymnasium.

Nu är det upp till varje kommun att behandla frågan i respektive kommunfullmäktige.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0