Höstmarknad

Fredag den 29 augusti - söndag 31 augusti.

Under helgen har Jokkmokk haft sin årligt återkommande höstmarknad. Det är minst sagt en liten lillebror till den stora marknaden här i Jokkmokk, allas vår Vintermarknad.

I fredags gick jag som vuxen på stan. Jag tror att det är jätteviktigt att vi föräldrar är med och ser vad våra ungdomar har för sig. Och framförallt att vi kan vara med och stötta och hjälpa om det nu är så att man fallit för grupptrycket och druckit lite för mycket. 

Jag tycker att det känns tragiskt att det är så pass många i så pass låga åldrar som dricker alkohol och berusar sig helt öppet på samhället. Jag såg flera i årskurs sju och uppåt som enligt min bedömning inte var nykter. Antingen spelar man berusad för att vara tuff eller imponera på sina kompisar eller också har man faktiskt druckit alkohol.

Helt klart måste vi inse att för de allra flesta kommer alkoholdebuten att ske någon gång i livet. Det känns dock som att det är lite för tidigt när man precis börjat i årskurs sju.

Jag vet själv när jag och mina kompisar alkoholdebuterade. Då var det inte fråga om att gå mitt i ett samhälle och ragla utan då höll vi oss i någon skogskoja eller liknande och var inte alls sugen på att träffa vuxna människor. Nu verkar det vara helt acceptabelt att vara berusad mitt inne i Jokkmokk trots att man är så ung som man är.

Det har tyvärr även varit slagsmål - både med och utan kniv enligt rykten - och våltäktsförsök under höstmarknaden. Det känns inte alls bra. Risken är att slagsmålen - om det nu visar sig vara "gängbråk" - trappas upp och hämdaktioner ska genomföras. Där måste vi som kommun tillsammans med polisen och andra gå ut och informera - i skolorna och på andra ställen - om vad som faktiskt hänt och försöka få till ett läge som leder till att slagskämparna inser att lösningen på detta problem inte är att fortsätta slåss.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0