Släkten, bandy och homografer!

Söndag den 26 oktober 2008


Helgen har jag tillbringat i Hälsingland. Från Huddinge åkte jag norrut på fredagseftermiddagen. Eftersom Hälsingland är förhållandevis nära Stockholm - i alla fall jämfört med Jokkmokk - så passade jag på att besöka släkten i Bollnäs.


Som hälsing av födsel och ohejdad vana så är jag väldigt bandyintresserad. Det är i princip alla i Hälsingland - nästan alla i alla fall!


Sedan jag flyttade till Jokkmokk ges inte samma möjlighet att titta på bandy live. Därför har jag då jag haft möjlighet försökt att pricka in försäsongsturneringen i Ljusdal som i folkmun heter Dex-cupen men som beroende på vilken huvudsponsorn är byter namn lite då och då. Just nu heter cupen ExTe World Cup.


Jag har ett antal kompisar som alla försöker besöka Ljusdal under denna härliga bancycup. Som tur är har jag också möjlighet att få sova över hos några av kompisarna. Tack för en trevlig helg Blomman och Anna-Karin!


Stort grattis till mitt favoritlag Bollnäs GIF som lyckades gå ända till finalen och där skaka svenska mästarna Edsbyn som vann cupen med 3-2.

Förutom att vi är några kompisar som är intresserade av bandy så har vi också ett annat gemensamt intresse. Det är ett förhållandevis märkligt intresse kan man tycka. Som ni ser i rubriken så handlar det om ett ord som heter homograf. En del av er läsare kanske inte ens vet vad en homograf är.


En kort förklaring är att en homograf är ett ord som kan uttalas på olika sätt och därmed har olika betydelser men stavas lika. Jämför det andra ordet i förra meningen. Kort kan ju antingen betyda motsatsen till lång eller också kan det betyda ett spelkort eller ett fotografi. Då uttalas det på ett annat sätt än då man menar motsatsen till lång.


Det finns väldigt många homografer i det svenska språket och vi kommer ständigt på nya ord.


För att formalisera vårt intresse har vi bildat en Homografakademie. Vi har i helgen haft det andra årsmötet i vår akademie. En hemsida är under produktion och listan på homografer växer ständigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0