Samebyar

Torsdag den 30 oktober 2008

Jokkmokks kommun har fem samebyar. När jag flyttade till Jokkmokk för 13 år sedan trodde jag att en sameby var en by vilken som helst men med en samisk befolkning.

Jag är helt säker på att många sörlänningar tror ungefär detsamma. Om det nu är någon sörlänning som läser detta så kan det vara på sin plats att tala om att en sameby faktiskt är ett företag. Det är en ekonomisk förening som bedriver verksamhet - framförallt renskötsel - inom sitt avgränsade geografiska område. Varje sameby har sina medlemmar som alltså bedriver renskötsel inom samebyns område.

Idag hade vi bjudit in ordförandena i Jokkmokks kommuns fem samebyar för ett möte. Även Jokkmokks sameförening var med på mötet.

För mig som ny kommunchef i Jokkmokks kommun känns det väldigt viktigt att få träffa dessa företagsledare som är en väldigt viktig del av Jokkmokks kommun. 

Jag tycker vi hade ett jättebra möte. Vi pratade om allt från samisk äldreomsorg via frågor kring Laponiaprocessen, vindkraft, skoterförbudsfrågor, frågor kring samebykansliet och till turismfrågor rent allmänt och även i samband med eventuella nyetableringar i fjällnära områden.

Jag känner att vi från Jokkmokks kommun tycker lika som samebyarna i de allra flesta frågorna. Det kändes oftast som att det i vårt resonemang utmynnade till att det är länsstyrelsen som tycker annorlunda i olika frågor. 

Tänk om vi som faktiskt bor i Jokkmokk fick bestämma i dessa frågor utan att länsstyrelsen vore inblandad. Eftersom samebyarna och Jokkmokks kommun är överens i så många frågor så tror jag det vore det bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0