Lapplands Gymnasium

Onsdag den 17 december 2008


Idag var vi flera från Jokkmokk som var till Kiruna på direktionsmöte i Lapplands kommunalförbund. Det var första gången jag var med på detta möte i min nya roll som kommunchef. Återigen möten med för mig nya människor som alltid är givande och intressanta. Den viktigaste frågan på dagordningen var frågan om samverkan inom gymnasieskolfrågorna.

Förändringar är alltid jobbiga men jag tror att vi alla är så väl införstådda med att om vi fyra nordligaste kommuner inte samarbetar i dessa frågor så kommer vi alla fyra att vara stora förlorare. Inte minst alla elever som ska gå på gymnasiet inom de närmaste åren. Den största förklaringen till detta är att elevantalet inom gymnasieskolorna minskar så otroligt mycket under de kommande åren.

Jag kan dessutom inte tänka mig att brukarna - det vill säga eleverna och även deras föräldrar - överhuvudtaget bryr sig om vilken huvudman det är som står bakom gymnasieutbildningen. Alltså om det är en kommun eller ett kommunalförbund som driver gymnasieundervisningen.


Det viktigaste för elever och föräldrar är ju att det är ett bra utbud av gymnasieprogram och en bra kvalitet på gymnasieskolans tjänster. Men för medarbetarna är det förstås cirklar som rubbas när man ställs inför ett faktum att man eventuellt ska byta arbetsgivare. Och jag håller med dem som säger att det fortfarande är många frågor som är obesvarade och ännu olösta i denna fråga men jag tror att det finns goda förutsättningar för att frågorna ska besvaras och lösas. Jag tror alltså att det i slutändan blir bäst för alla om denna samverkan genomförs.

Det känns därför mycket bra att direktionen för Lapplands kommunalförbund - med de fyra kommunernas kommunalråd i spetsen - beslutade att denna samverkan ska genomföras och att ett Lapplands Gymnasium ska bildas från och med den första januari 2010. Nu ska frågan upp i kommunfullmäktige hos alla fyra kommuner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0