En dag i årskurs ett

Torsdag den 11 december 2008


I går hade jag förmånen att få följa med vår yngsta dotter till skolan. Jag brukar försöka följa med våra barn till skolan åtminstone en dag per läsår. Det är jättekul. Och i den här åldern - barnets alltså - är man ju så otroligt uppskattad som förälder. Alla klasskompisar avgudar också sina kompisars föräldrar.


Annat är det när barnen blir lite äldre. Äldsta dottern går i nian och mellanflickan i sexan. Då är man inte lika populär som besökande förälder i skolan kan jag säga. Att följa med dem till skolan är ingen hit direkt. Då tycker jag det är jättebra att man på deras skola - Östra skolan här i Jokkmokk - faktiskt infört en besöksvecka varje år. Man får naturligtvis besöka eleverna vilken dag som helst men under en specifik vecka varje läsår så är det alltså besöksvecka.


Syftet med detta är att det ska avdramatiseras lite det här med att de "töntiga" föräldrarna är med i skolan. Tyvärr har det väl inte varit så stort genomslag men det var i alla fall några föräldrar som var med på någon lektion under förra besöksveckan i våras. Förhoppningsvis blir det fler nästa gång.


Jag tror nämligen att det är väldigt viktigt att vi föräldrar syns i skolorna emellanåt. Den tuffa attityden och det grova språket bland eleverna kanske kan förändras något om fler föräldrar syns i skolorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0