Svar på en kommentar till mitt förrförra blogginlägg

Torsdag den 5 september 2013

 

Jokkmokks kommun har jobbat med värdegrundsfrågor i syfte att förändra företagskulturen i organisationen Jokkmokks kommun. Mycket har hänt sedan det arbetet startade. Men vi är långt ifrån klara. Vad vi säger är att vi nog aldrig blir klara med ett sådant arbete. Det är väldigt viktigt att vi fortsätter diskutera värdegrundsfrågor.

 

Att nu säga att värdegrundsarbetet som pågått sedan år 2008 inte fallit väl ut utifrån det faktum att det nu på några arbetsplatser inom organisationen Jokkmokks kommun förs diskussioner om gruvans vara eller inte vara på ett sätt som inte är helt okej utifrån vår värdegrund tror jag är att dra lite förhastade slutsater.

 

Självklart är vi inte i mål med värdegrundsarbetet. Men det kan ju vara som så att utan detta värdegrundsarbete skulle det varit dubbelt så många situationer med kränkningar och oacceptabla diskussioner på våra olika arbetsplatser. Det går ju helt enkelt inte att säga hur det skulle ha varit utan det jobb som gjorts.

 

Det vi däremot nu säger under träffarna med värdegrundsgruppen är att vi på våra olika arbetsplatser och på våra arbetsplatsträffar kan lyfta fram den värdegrund som arbetats fram av alla våra medarbetare och peka på det vi kommit överens om.

 

Genom att göra så kan vi försöka komma till ett läge där kränkningar och slag under bältet upphör.

 

I kommentaren till mitt blogginlägg står det sedan att Jokkmokks kommun samarbetar med JIMAB. Jag vet inte riktigt vad det syftar på.

 

Mig veterligen har tjänstemän och politiker från Jokkmokks kommun varit på olika informationsmöten tillsammans med representanter från JIMAB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0