Strategiska frågor

Onsdag den 27 februari 2013

Idag har vi haft en heldag med politikerna. Vi har jobbat vidare med att få fram en ny strategisk plan och i förlängningen ska det långsiktiga visionsdokumentet Jokkmokk 2015 arbetas om.

Vi har haft grupparbeten och diskussioner kring olika strategiska områden. Det var väldigt bra diskussioner och nu ska vi sammanställa det som kommit fram för att det sedan ska behandlas i kommunstyrelsen eller i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Senare på eftermiddagen hade vi ett möte med den arbetsgrupp som jobbar med frågan om en gestaltningsplan för Jokkmokks kommun. Vi fick en presentation om vad som kommit fram i förstudien och vi diskuterade hur vi ska gå vidare med frågan.

Gruvfrågor diskuteras med samebyarnas representanter

Tisdag den 26 februari 2013

På morgonen hade vi ett möte med representanter från de fem samebyar som finns inom Jokkmokks kommuns gränser. Vi pratade järnvägsfrågor, gruvfrågor, skoterförbudsfrågor samt ytterligare några olika frågor.

Gruvfrågan är den mest aktuella frågan och den fråga som samebyarnas representanter samt företrädare för den politiska ledningen inom Jokkmokks kommun står längst ifrån varandra.

Trots att det finns olika åsikter i gruvfrågan är vi helt överens om att vi ska fortsätta dessa träffar. Det är väldigt viktigt att vi för en dialog och försöker sätta oss in i varandras situation.

På eftermiddagen hade jag en sittning med gatuchefen och sedan blev jag intervjuade och fotograferad av två elever från Västra skolan. De håller på att göra en skoltidning och intervjuade därför mig i min roll som kommunchef. Vi hade ett mycket trevligt samtal där vi diskuterade olika frågor.

Tack så mycket Hanna och Cecilia!

Efter det mötet hade vi ett möte i folkhälsorådet. Folkhälsorådet håller på att ombildas och dagens möte var det sista i den konstellation som nu gällt under några år. Vi hade mycket bra diskussioner och resonemang om hur vi kan jobba för att öka folkhälsan.

Gruva eller Laponia Världsarv eller både och?

Måndag den 25 februari 2013

På morgonen hade vi ett ledningsgruppsmöte. Sedan var jag med på årets första kommunfullmäktigemöte. Vi fick börja med att lyssna på representanter från Sametinget. De pratade om minoritetsspråksfrågor och hur kommuner hanterar dessa frågor.

Jag upplevde att Sametinget tycker att Jokkmokks kommun har hanterat dessa frågor på ett bra sätt. Det finns dock fortfarande mycket frågor kvar att hantera även hos oss inom Jokkmokks kommun.

Sedan hölls en debatt om gruvfrågan och den eventuella gruvetableringen och effekterna av en eventuell gruvetablering i förhållande till världsarvet Laponia. Det blev en lång och intressant debatt.

Jag konstaterar att man i kommunfullmäktigeförsamlingen tycker lite olika i denna fråga.

Ytterligare frågor om olika ämnen debaterades på kommunfullmäktigemötet. Allt från järnvägsstationen i Murjek via vägbelysningsfrågor till vindkraftsfrågor.

Skidsemester i Alperna

Söndag den 24 februari 2013

Så är jag åter efter en dryg vecka i franska Alperna. Vi har åkt skidor för hela slanten. Vi har haft en väldig tur med vädret. Det var strålande solsken från en klarblå himmel under alla sex skiddagar vi var där.

Här kommer några bilder.

Krisledningsövning

Onsdag den 13 februari 2013

På morgonen hade jag en träff med personalchefen. Därefter tog jag mig till brandstationen där vi höll en krisövning. Scenariot var dåligt väder med ett mycket stort snöfall, orkanstyrka på vindarna och strömavbrott.

Det som vi kallar för centrala krisledningsorganisationen (CKL) träffades och gick igenom olika rutiner och sedan gick vi igenom hur vi agerar vid exemplet med orkanen och ovädret enligt ovan.

Det är viktigt att öva sådana här situationer. Övningen med tågolyckan för ett halvtannat år sedan var viktigt och vi lärde oss mycket då. Nu var det dags att öva igen.

Strategisk plan

Tisdag den 12 februari 2013

Idag har vi haft ett möte med högsta chefsnivån. Vi har pratat om och jobbat med att förändra den strategiska planen. Vi tjänstemän har fått i uppdrag av politikerna att jobba med dessa frågor. Den 27 februari ska vi göra ett jobb med politikerna om denna fråga och idag har vi alltså förberett arbetet inför träffen med politikerna.

Det var en bra dag med intressanta diskussioner.

Kollektiv baksmälla

Söndag den 10 februari 2013

Så är marknaden över för detta år. Återigen är det en kall dag med strålande solsken. Den kollektiva ”baksmällan” sprider ut sig över samhället och gatorna töms av såväl besökare som knallar. Bilarna kan återigen köra på vanligt sätt.

Nu får vi utvärdera årets marknad och börja förbereda oss för nästa års marknad.

Marknadens sista dag

Lördag den 9 februari 2013

Solen skiner från en klarblå himmel och kvicksilvret ligger på strax under 30 minusgrader tidigt på morgonen. Sedan stiger temperaturen till cirka minus 25 grader. Det är kallt men ändå ganska mycket folk för att vara så kallt. Man kan tycka lite synd om knallarna som måste stå ute i denna kyla hela dagen.

En annan kan ju gå in och värma sig medan man lyssnar på musik eller tittar på konstutställningar eller lyssnar på en intressant föreläsning eller tittar på hantverksmässan eller gör ett besök på matmässan eller går omkring i museumet eller besöker sameslöjdsstiftelsen eller äter en bit mat.

Det finns med andra ord otroligt mycket att göra på Jokkmokks Marknad för oss marknadsbesökare.

Låtar och skrönor

Lördag den 9 februari 2013

På förmiddagen besökte jag Hantverksmässan på Västra skolan. Det var väldigt mycket vackra saker att titta på där.

Sedan var jag på Låtar och skrönor på Bio Norden. Återigen en härlig musikupplevelse blandat med berättelser och skrönor.

Småsmulorna

Lördag den 9 februari 2013

Senare på eftermiddagen var jag i Ája-salen och lyssnade på några ungdomar som framträdde. Först spelade två killar från Gällivare gitarr och sjöng. Sedan uppträdde min dotter Signe tillsammans med Maxida Märaks två syskon Mimi och Emil Märak. De spelade och sjöng samt läste dikter och självupplevda berättelser så att tårarna kom fram. På slutet gästspelade Tor Lundberg och Maxida Märak. Det var en mycket fin upplevelse.

Direkt därifrån gick jag på Samernas Utbildningscentrum och tittade på all vacker sameslöjd. Vi avslutade lördagen med att nästan hela familjen åt en god middag på Gasskas.

Möten

Fredag den 8 februari 2013

På morgonen var jag på Strukturums morgonmöte. Sedan hade vi en träff med arkitekter och lokala företagare i en fråga kring en eventuell etablering. Sedan hade vi en träff med Sparbanken Nords representanter gällande Sápmi Awards.

Vaimo

På eftermiddagen var jag ledig. Jag var på församlingshemmet och lyssnade på gruppen Vaimo som framförde otroligt vackra sånger på samiska, finska, meänkieli och svenska.

Bröd, Kärlek och Choklad

Fredag den 8 februari 2013

Senare på eftermiddagen var jag på ytterligare sångupplevelser. Denna gång på Ája där systrarna Nik och Nilla Märak samt Niks dotter Maxida tillsammans med systrarna Lindberg, Oline Backom och ytterligare några artister framträdde.

De berättade historier och skrönor samt sjöng, jojkade och spelade musik. En helt magisk upplevelse.

Luleå Hockey på besök

Fredag den 8 februari 2013

På kvällen var jag på en officiell middag med jobbet. Vi hade en träff med några representanter från Luleå Hockey samt ett antal företrädare från olika samiska organisationer.

Jokkmokks kommun samarbetar med Luleå Hockey i olika marknadsföringsfrågor. På eftermiddagen hade Chris och Cam Abbott spelat bordshockey mot intresserade ungdomar i en tältkåta på marknadsområdet. Det var väldigt uppskattat.

Britta Stina Sjaggo och Mandy Singer spelade och jojkade under middagen. Här ser ni Chris tillsammans med Britta Stina och Mandy.

Framtid Jokkmokk informerar intresserade besökare

Torsdag den 7 februari 2013

Så var det dags för första marknadsdagen på Jokkmokks Marknad. Solen skiner och det är kallt. Lite som det ska vara på Jokkmokks Marknad med andra ord. Fast det får ju inte vara för kallt för då kommer det inte lika mycket besökare som det annars gör.

På förmiddagen stod jag i kommunens tältkåta och informerade om Jokkmokks kommun. Det är inflyttarprojektet Framtid Jokkmokk som arrangerar en mötesplats för människor som är intresserade av Jokkmokk och Jokkmokks kommun.

Lokal konst

Torsdag den 7 februari 2013

På lunchen var jag och lyssnade på ett intressant föredrag på församlingshemmet. Katarina Pirak Sikku berättade om lokala konstverk runt om i Jokkmokks kommun och hon berättade även om lokala konstnärer. Det var väldigt intressant och jag konstaterar att det är lätt att bli hemmablind. Vi har så otroligt mycket vackert och intressant på hemmaplan utan att vi för den skull kommer ihåg det hela tiden.

Renrajd

Ett av det mest uppskattade inslaget på Jokkmokks Marknad är Renrajden. Per Kuhmunen och hans familj går genom marknadsområdet med sina vita renar och visar upp sig för den som är intresserad. Många människor samlas runt Renrajden och fotar. Så även jag.

Jokkmokk Winter Conference avslutas

Torsdag den 7 februari 2013

På eftermiddagen var jag med på ett seminarium som en av de sista programpunkterna på Jokkmokk Winter Conference (JWC). JWC är ett mycket uppskattat och viktigt inslag i marknadsveckan.

Det är en konferens som tar upp klimatförändringsfrågor och andra energi- och miljöfrågor. Fokus är på det arktiska området och det handlar om ett ungdomsperspektiv. I år var det unga vuxna deltagare på konferensen från ungefär 25 länder.

Jokkmokk är mötesplatsen

Torsdag den 7 februari 2013

Senare på eftermiddagen hade vi en träff gällande Sápmi Awards. Under marknadsveckan är Jokkmokk verkligen en mötesplats. Många samiska organisationer från runt om i Sápmi samlas i Jokkmokk under Jokkmokks Marknad.

Vi passar då på att mötas och reda ut olika frågeställningar. Idag träffade vi Eva Aira som bland annat jobbar med konstfrågor för en organisation i norska Sápmi.

Club Ája

Torsdag den 7 februari 2013

På kvällen var jag på Club Ája och lyssnade på en härlig spelning. Jag var tillsammans med släkt och goda vänner som är på besök på Jokkmokks Marknad. Det var en spelning med en blandning av blues och jazz. Det var mysigt och mycket trevligt.

Den samiska nationaldagen firas i Jokkmokk

Onsdag den 6 februari 2013

Idag den 6 februari är det den samiska nationaldagen och Jokkmokks Marknad invigs.

Den samiska nationaldagen firas till minne av det första landsmötet i Trondheim år 1917. Då samlades för första gången samer från hela Sápmi för att gemensamt arbeta med samiska frågor. Den samiska nationaldagen firades första gången år 1993.

Jokkmokks Marknad firas i år för 408:e gången i obruten följd. Karl den nionde instiftade ett antal marknadsplatser i norr i början av 1600-talet. Jokkmokk var en av de utvalda platserna. Syften var att utöka territoriet norrut och dessutom att driva in skatt till Konungariket Sverige.

Turistbyrån har fått en ny entré

Onsdag den 6 februari 2013

På morgonen hade jag ett möte med vår avgående ekonomichef. Sedan hade vi ett möte med KommunInvest. Mitt på dagen hade jag den stora äran att få inviga den nya entrén på turistbyrån. Efter många års diskussioner har vi nu äntligen flyttat entrén så att man nu går in från det vi tycker är rätt sida. Det vill säga man går nu in i byggnaden från det håll där parken finns.

Historiska Marknaden

Efter lunch var jag en sväng på Historiska Marknaden. Jag lyssnade bland annat på när Rune Stokke, ordförande i Utja sameby berättade hur man förr i tiden eldade för att överleva en natt utomhus trots sträng kyla.

Vild-Hasse är på Jokkmokks Marknad

Onsdag den 6 februari 2013

En av de största profilerna vi har på Jokkmokks Marknad är Vild-Hasse. Jag hälsade honom välkommen till årets marknad. Han berättade att det nu var drygt 40 år sedan han var här på Jokkmokks Marknad för första gången och därefter har han varit här i alla år.

Jokkmokks Marknad är invigd

På kvällen invigdes den 408:e Jokkmokks Marknad. Det var många vackra tal och vacker sång. Olika samiska konstnärer högtidlighölls och stipendier delades ut.

Musikupplevelse

Tisdag den 5 februari 2013

På morgonen hade jag en träff med personalchefen. Sedan hade jag ett möte med konsulter inom placeringsbranschen.

På eftermiddagen jobbade jag med olika administrativa sysslor, främst gällande bokslutsområdet.

Marknadsveckan pågår för fullt. På kvällen var jag på en häftig musikupplevelse i Gamla kyrkan. Där fick vi ta del av musik från 1100-talet fram till nutid. Eva Plumppu sjöng och Lennart Johansson sjöng och spelade piano. Det var mycket vackert och häftigt.

Jokkmokk Winter Conference invigs

Måndag den 4 februari 2013

På morgonen hade vi ett ledningsgruppsmöte. Sedan hade jag ett möte med inköpschefen och kommunsekreteraren gällande olika frågor inom delegationsområdet. På eftermiddagen hade jag och utvecklingschefen en träff med en arkitekt gällande frågor kring den gestaltningsplan som vi vill jobba fram.

På kvällen var jag på invgningen av Jokkmokk Winter Conference. Kommunalrådet Stefan Andersson invigde konferensen. Sedan blev det en paneldebatt där miljöminister Lena Ek var med. Även miljöministern från Norge var med samt ordföringarna från det svenska och norska sametinget var med.

Marknadsveckan startar med den Historiska Marknaden

Söndag den 3 februari 2013

Idag har den Historiska Marknaden på hembygdsområdet invigts. Det är nu den nionde gången den Historiska Marknaden genomförs.

Därmed är marknadsveckan igång. I morgon måndag är det full rulle på hembygdsområdet. Den Historiska Marknaden pågår fram till och med onsdag.

På onsdag kväll klockan 17.30 invigs den moderna marknaden. Jokkmokks Marknad pågår under torsdag, fredag och lördag.

Välkommen till Jokkmokks Marknad.

Det är i Jokkmokk det händer under kommande vecka.

Jokkmokk i Coop Arena

Lördag den 2 februari 2013

Idag har jag och ytterligare några tjänstemän och politiker varit till Coop Arena i Luleå. Jokkmokks kommun var matchvärd på eliteriematchen mellan Luleå och Brynäs. Vi stod och gjorde reklam för Jokkmokks Marknad som går av stapeln i nästa vecka. Vi träffade mycket folk och budskapet om Jokkmokks Marknad gick fram via internteve och från den stora jumbotronen i hallen.

Luleå vann matchen med 5-1. Kommunalrådet Stefan Andersson utsåg Cam Abbott till matchens lirare och han fick dela ut ett pris från Jokkmokks kommun.

Foto: Tarja Keisu

Turismen ska utvecklas

Fredag den 1 februari 2013

På morgonen var jag på Strukturums morgonmöte. Vi fick där lyssna på Thomas Brandlöv från AB Destination Jokkmokk. Han berättade om turismutvecklingsarbetet som pågår. Bland annat fick vi ta del av hur vi jobbar gentemot tyska marknaden och hur vi nyttjar biltestflyget till Arvidsjaur. 200 tyska turister kommer till Jokkmokk under början av 2013.

Sedan genomförde vi en anställningsintervju gällande ekonomichefsjobbet. Direkt efter lunch hade vi ett möte i det vi kallar för Tekniska Alliansen. Vi pratar samverkan och samordningsfrågor mellan teknik- och serviceavdelningen, Jokkmokkshus och Jokkmokks värmeverk.

Sent på eftermiddagen var jag med på ett telefonmöte med kommuncheferna inom Lapplands kommunalförbund. Vi pratade om upphandlingsfrågor och om frågor inför kommande direktionsmöte.