Marknadsveckan i Jokkmokk är i gång

Söndag den 29 januari 2012

Nu är marknadsveckan här. Ikväll har jag varit med och invigt den historiska marknaden. Jag fick i min vargskinnspäls möjlighet att leda fackeltåget från parken i centrum av Jokkmokk till den nyuppförda snökyrkan vid historiska marknadsområdet.

Det var cirka 200 deltagare i fackeltåget. Väl framme vid snökyrkan inleddes en historisk gudstjänst. Prästen Anders Stenman berättade hur det kunde gå till i början av 1600-talet.



Jag var med i kören som framförde lite olika sånger och vi sjöng två psalmer på gammelsvenska. Vi sjöng även den samiska nationalsången.



Det var väldigt vackert och stämningsfullt. Nu är den åttonde Historiska Marknaden invigd och nu startar alltså marknadsveckan.

Jag önskar er alla en god marknad. Antingen som deltagare här på plats i Jokkmokk eller också som läsare av min blogg eller andra mediers rapporteringar från Jokkmokks Marknad.

























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0