Vi är duktiga på flyktingfrågor

Onsdag den 19 maj 2010

Idag har jag varit med på ett möte med deltagare i det vi kallar referensgruppen för integrationsfrågor. Där ingår olika representanter från kommunens verksamheter som berörs av flyktingfrågor. I gruppen ingår också representanter från vårdcentralen, folktandvården, kyrkan, försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

Vi träffas med jämna mellanrum för att gå igenom olika frågor som har att göra med våra nya invånare som kommer från andra länder och som är flyktingar på olika sätt.

Vi är väldigt duktiga på integrationsarbetet och arbetet med flyktingfrågor här i Jokkmokks kommun. Vi är faktiskt omtalade för detta runt om i landet. Vi kommer nu att utöka antalet platser för ensamkommande asylsökande ungdomar och vi kommer att hantera utökningen på ett litet annorlunda och mycket spännande sätt.

Det handlar om en ”jokkmokksmodell” som arbetats fram av våra duktiga medarbetare. Migrationsverket tycker att det är en väldigt spännande och intressant modell som vi nu ska jobba med i Jokkmokks kommun.

Jag måste säga att jag är väldigt stolt att vara kommunchef i Jokkmokk. Det är jag av många anledningar men framförallt eftersom vi hanterar frågan om flyktingar och integrationsfrågor på ett väldigt bra sätt.

Jag och många med mig är av den åsikten att vi i Jokkmokks kommun har alla förutsättningar för att ta emot flyktingar. Vi måste självklart hantera frågan på ett bra sätt så att vi kan ta emot våra nya medborgare på ett värdigt och klokt sätt. Då kanske de väljer att stanna kvar i Jokkmokks kommun vilket skulle vara bra av många olika anledningar.

Jokkmokks kommun är sedan länge en mångkulturell mötesplats och har en erfarenhet och en tradition av olika kulturer. Vi har dessutom gott om utrymme och vi har ett måldokument som säger att vi ska utöka vårt invånarantal.

Det som nu börjar bli lite problematiskt är att vi har lite brist på lägenheter. Men det är ju ett angenämt problem. Tänk när vi får börja bygga bostäder för att vi har en befolkningsökning i kommunen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0