Sametingets parlamentsbyggnad till Jokkmokk

Torsdag den 25 februari 2016

Igår och idag har jag varit i Gällivare. Jag har varit med och lyssnat på Sametingets plenum. Jag har även varit med och träffat olika politiker i Sametinget för att diskutera placeringsort för en parlamentsbyggnad för Sametinget.

Jag och ytterligare några till tycker att Jokkmokk vore den bästa orten att placera en parlamentsbyggnad i. Många upplever Jokkmokk som den naturliga samiska huvudstaden i den svenska delen av Sápmi. Det finns redan idag många olika samiska institutioner i Jokkmokk och vi vill gärna utveckla Jokkmokk än mer som ett samiskt centrum. Därför skulle det passa väldigt bra med att bygga Sametingets parlamentsbyggnad i Jokkmokk.

Plenum bordlade ärendet om parlamentsbyggnaden så frågan tas nu upp på nästa möte i plenum som kommer att hållas i Östersund 31 maj – 2 juni.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0