Flyktingtragiken

Torsdag den 3 september 2015

På morgonen hade jag ett möte med flera medarbetare kring flyktingfrågan och det väldigt stora tryck som finns på alla kommuner runt om i Sverige.

Just nu tar vi i Jokkmokks kommun emot fler ensamkommande ungdomar än vad vi har kommit överens om med länsstyrelsen. Och fler beräknas komma. Självklart ska vi vara behjälpliga och erbjuda plats för alla som kommer till oss. Det är en enorm flyktingkatastrof som pågår i Europa och då ska vi vara med och hjälpa till.

För att klara av att hitta boendelösningar på kort sikt har vi nu tagit ett beslut om dubbelbeläggning för våra ensamkommande asylsökande ungdomar.

Sedan var jag på en utbildning gällande krisledning. Vi gick igenom olika planer och vi pratade om hur vi ska agera om det blir samhällsstörningar.

Efter den utbildningen var jag med på ett möte med några representanter från ett lokalt företag gällande olika aktuella fastighetsfrågor. Och på det sista mötet för dagen var jag med och diskuterade kring hur vi ska agera och jobba med frågan kring en samisk parlamentsbyggnad och vår synpunkt om att den skulle passa väldigt bra att placeras i Jokkmokk.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0