Attraktivitet

Tisdag den 29 september 2015

På morgonen var jag med på ett videomöte i en fråga kring ett projekt med fokus på attraktivitet, design och folkhälsa. Vi jobbar mycket med attraktivitetsfrågor nu och känslan är att vi genom att vara med på detta projekt tillsammans med Luleå Tekniska Universitet kan jobba ännu mer med dessa viktiga frågor.

Efter det var jag med på ett möte gällande ensamkommande asylsökande ungdomar. Just nu är det ett stort antal ungdomar som kommer till Sverige och alla kommuner får ta emot fler ungdomar jämfört med det avtal som är upprättat. I Jokkmokks kommun har vi tagit ett beslut om att dubbelbelägga i våra olika boenden för ensamkommande ungdomar. Vi jobbar vidare med att hitta bra lösningar i dessa frågor.

Sedan var jag på ett möte med länsorganisationen för Svenskt Näringsliv. Vi fick då ta del av rankinglistan över företagsklimatet i Sverige. Vi konstaterade att det finns frågor att jobba vidare med gällande attityder, värderingar och förhållningssätt. Vi från den kommunala organsisationen bör underlätta processer på olika sätt så att kvaliteten och effektiviteten höjs.

Sedan var jag med på ett möte där vi fick träffa representanter från Piteå kommun och från andra organisationer som beskrev hur man nu planerar att genomföra SM-veckan i Piteå i slutet av januari 2016. Vi förde samtal om olika samverkansformer mellan Piteå och Jokkmokk kring dessa frågor.

Efter det hade jag ett möte med skolchefen och personalchefen kring olika aktuella frågor. Jag pratade även med avdelningschefen för samhällsbyggaravdelningen kring olika frågor.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0