22 mil på skidor

Onsdag den 11 november 2015

Krisledningsutbildningen i Storforsen fortsatte idag. Mitt på dagen var jag med på länsstyrelsens telefonkonferens gällande flyktingläget i länet. Det handlade precis om det vi övar och tränar på. Det handlar om att ge en samlad bild om läget och att försöka formulera framtidsbedömningar och antaganden så att vi kan fatta olika beslut.

På kvällen var jag på ett mycket välbesökt informationsmöte i Jokkmokk. Det handlade om att Nordenskiöldsloppet nu återuppstår efter 132 års väntan.

Den 10 april 2016 kommer en tjugotvå mil lång skidtävling att gå av stapeln. Starten går strax utanför Jokkmokk och man ska sedan åka till Kvikkjokk och vända för att sedan gå i mål på skidstadion i Jokkmokk. Det är lika långt som två och en halv Vasalopp.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jokkmokksbo

Det var inte 132 år sedan det förra Nordensköldsloppet, det har arrangerats under en rad år i så kallad "modern" tid, och vi är många som då jobbade och slet som ärligt talat blir en aning förolämpade av att detta förbigås med tystnad. Historielöst!

Kan du som representant från kommunen förklara varför man väljer att göra på detta sätt?

Svar: Jag ska vidarebefordra din fråga till arrangörerna av den kommande tävlingen. Jag har ingen annan information än det jag läser innantill i det material som distribuerats från arrangören. Där står det bland annat att denna 22 mil långa skidtävling inte genomförts på samma sätt som skedde 1884. Jag ska dock kolla upp den informationen.
Anders Nygårds

2015-11-12 @ 09:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0