Fornlämningar

Tisdag den 28 juli 2015

Igår blev jag bland annat inblandad i frågan kring det grävarbete som pågår på det fornlämningsskyddade området vid hembygdsgården i Jokkmokk.

Efter att ha pratat med museichef Kjell-Åke Aronsson på Ájtte museum så förstår jag det som att något missförstånd har skett inom Vattenfalls organisation. Enligt Kjell-Åke har någon på Vattenfall gett i uppdrag till en konsult att se till att alla tillstånd för att gräva ner en ny matarkabel till Jokkmokks samhälle ska ordnas. Denne konsult har uppenbarligen missat att området är fornlämningsskyddat och därmed inte sökt grävningstillstånd hos länsstyrelsen.

Nu är arbetet stoppat och tråkigt nog är det vissa boplatser och andra värdefulla saker som redan är förstört.

Tänk om vi nu kunde vända detta till något positivt. Tänk om det nu kommer att kunna bli utgrävningar på området för att dokumentera det som finns i marken för att undvika att ännu mer saker förstörs.

Idag har jag bland annat träffat kultur- och fritidschefen i olika aktuella frågor och jag har jobbat med organisationsfrågan.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0