Två tillväxtområden

Onsdag den 29 oktober 2014

På morgonen hade kommunalrådet och jag ett telefonmöte med en representant från revisorerna gällande kommunstyrelsens roll att styra och leda teknik- och serviceavdelningen. Sedan hade jag ett möte med vår risk- och säkerhetssamordnare kring frågor om krisledningsövningar och liknande.

Efter det var jag med på ett möte med representanter från Vattenfall där vi pratade om olika elintesiva satsningar som är på gång och vi pratade även om andra strategiska frågor. På eftermiddagen var jag med på ett möte med Migrationsverket där vi gick igenom läget kring de tillfälliga asylboendena i Porjus och Vuollerim. Vi fick även en information om hur läget ligger i andra frågor som handlar om eventuella etableringar i centrala Jokkmokk. Återigen konstaterar vi att det finns ett väldigt stort tryck på Migrationsverket att hitta boendelösningar för människor som kommer från andra länder och som behöver tak över huvudet.

Sedan var jag med på ett möte där vi diskuterade olika strategiska frågor med bäring på ensamkommande asylsökande ungdomar och de avtal som Jokkmokks kommun har i den frågan. Även i den frågan är det ett stort tryck på landets kommuner att hitta boendelösningar för ensamkommande ungdomar som kommer till Sverige från andra länder.

Jag konstaterar att det finns två branscher med stor tillväxtpotential som vi jobbar väldigt mycket med just nu. Dels handlar det om frågor kring datalagringshallar och dels handlar det om frågor kring asylboenden av olika slag.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0