Jämställdhet och bokslut

Onsdag den 5 mars 2014

Idag har jag haft olika träffar och genomgångar med olika kollegor. Jag har jobbat med bokslutsfrågor tillsammans med ekonomichefen. Jag har haft en sittning och en genomgång med skolchefen. Jag har även gått igenom olika frågor med tekniska chefen och med kommunalrådet.

Jag har även jobbat med olika frågor kring jämställdhetsarbetet som nu ska intensifieras. Jag har fått en fråga kring detta i ett tidigare blogginlägg. Frågan handlar om hur könsfördelningen ser ut bland de anställda i Jokkmokks kommun. Och frågan handlar även om hur vi jobbar för att lyfta fram kvinnor mer i organisationen.

Tyvärr har vi inte en jämn könsfördelning bland våra cirka 450 medarbetare i Jokkmokks kommun. Det är ungefär 83 procent kvinnor och 17 procent män bland våra anställda. Det är inte alls bra siffror. Det finns många fler siffror som visar på att vi inte jobbar i en helt jämställd organisation. Det arbete som nu ska göras ska handla om hur vi kan tänka på alla dessa viktiga jämställdhetsfrågor i våra olika verksamheter och avdelningar inom Jokkmokks kommun.

Inom min ledningsgrupp som består av de nio högsta cheferna i Jokkmokks kommun så har vi i alla fall en så jämn könsfördelning som vi kan ha. Vi är fem män och fyra kvinnor i min ledningsgrupp. Det är jag mycket glad över. Jag är också glad över att jag i min ledningsgrupp har stor spridning i ålder. Jag har chefer som är födda på alla decennier från 1940-talet till 1980-talet. Det tycker jag är bra och det berikar diskussionerna på ett bra sätt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0