Emerich Roth

Måndag den 17 mars 2014

På morgonen var jag med på ett möte där vi gick igenom läget i arbetet vi ska göra inför en eventuell gruvetablering i Kallak utanför Jokkmokk. Sedan hade jag ett ledningsgruppsmöte och därefter var jag med på ett lunchmöte med representanter från Jordbruksverket. Det har att göra med det faktum att Jokkmokk är Matlandethuvudstadsår i år. En stor konferens kommer att genomföras i Jokkmokk i juni och nu är Jordbruksverket på plats i Jokkmokk och rekognosticerar.

På eftermiddagen var jag på en gripande och viktig utbildningsdag. Emerich Roth – en av få överlevande från koncentrationslägren under andra världskriget som fortfarande är i livet – är här i Jokkmokk och pratar om främlingsfientlighet, rasism och nazism för samtliga anställda i Jokkmokks kommun.

Emerich fyller 90 år om några månader. Han är fortfarande väldigt engagerad och berättar med inlevelse om de hemskheter han varit med om.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0