Svar på en fråga i en kommentar

Fredag den 21 februari 2014

Jag har fått en fråga av en bloggläsare. Frågan handlade om lönekostnader, skatteintäkter och liknande. Det är egentligen ganska komplicerade frågor men jag försöker nu förenkla resonemanget och svarar då så här:

Jokkmokks kommun har cirka 450 anställda. Personalkostnaderna för alla dessa medarbetare inklusive sociala kostnader uppgår under ett år till cirka 235 miljoner kronor. Övriga externa kostnader i de kommunala verksamheterna uppgår till 175 miljoner kronor under ett år.

De totala skatteintäkterna, statsbidragen och andra intäkter uppgår till cirka 415 miljoner kronor per år. Skatteintäkterna får vi från alla som är skrivna i Jokkmokks kommun. Det är ungefär 200 miljoner kronor. Avgifter, bidrag och liknande är en mindre del av de totala intäkterna. Det är cirka 115 miljoner kronor varje år som kommer in i räkenskaperna i den formen.

Statsbidragen – som är en väldigt komplicerad modell där kostnader och intäkter omfördelas mellan olika kommuner i Sverige – uppgår för Jokkmokks kommuns del till cirka 100 miljoner kronor för varje år.








Kommentarer
Postat av: Ekonomi-intresserad

Ok! Tack! det var mycket intressant.

Alla borde vi nog få en liten kurs i kommunal och statsekonomi.

Vad jag då undrar är om skatteintäkterna till kommunen ökar, dras då statsbidragen ner motsvarande eller finns någon sorts brytpunkt?

Vad jag egentligen tänker är hur många nya arbetstillfällen / eller skatteintäkter av de samma skulle kommunen behöva innan den är "självförsörjande"?

2014-02-22 @ 19:14:51
Postat av: Anders Nygårds

Nu har jag sent omsider svarat på denna fråga. Mitt svar finns i ett blogginlägg daterat den 28 mars 2014.

2014-03-28 @ 17:14:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0