Från Mix Megapol till biskopsvisitation

Tisdag den 18 februari 2014

På morgonen hade jag ett möte som handlade om en utbildningsinsats vi ska genomföra med alla våra 450 medarbetare om en månad. Då kommer Emerich Roth till Jokkmokk. Emerich Roth är snart 90 år gammal och han satt i fem olika koncentrationsläger under andra världskriget. Han åker nu runt i Sverige och föreläser om främlingsfientlighet.

På eftermiddagen blev jag uppringd av Mix Megapol. De ställde några frågor om sportlovet och undrade varför Jokkmokk som enda kommun i landet hade ett så sent sportlov som i vecka 11. Jag var tyvärr tvungen att meddela dem att vi inte stack ut i denna fråga och meddelade att vi har sportlov i vecka 10.

Då kom vi in på andra roliga saker som väder, vind och kyla. Det blev snack om att om Vasaloppet inte kan köras mellan Sälen och Mora så kan vi genomföra det i Jokkmokk. Och då informerade jag dem om att det just idag är målgång i Ice Ultra här i Jokkmokk. Efter 23 mils löpning i fjällvärlden kommer ett antal långdistanslöpare i mål. En helt otrolig bedrift.

Efter det trevliga samtalet gick jag till församlingshemmet där jag och många med mig var med och träffade Luleå stifts biskop Hans Stiglund. Just nu är det biskopsvisitation i Jokkmokks församling och några kommunrepresentanter var inbjudna för att samtala om olika aktuella frågor som berör båda våra organisationer. Det var också ett trevligt samtal.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ekonomi-intresserad

Är det 450 anställda i Jokkmokks Kommun? Vad jag kom att tänka på var lönerna till dessa, kan jokkmokks arbetsföra befolkning ens dra in det med inkomstskatten? sen är det ju int bara löner som kostar i kommunen heller. Får kommunen tillskott från staten eller hur finansieras vrksamheten egentligen? tack för en intressant blogg för övrigt!

2014-02-18 @ 23:54:35
Postat av: Ekonomi-intresserad

Är det 450 anställda i Jokkmokks Kommun? Vad jag kom att tänka på var lönerna till dessa, kan jokkmokks arbetsföra befolkning ens dra in det med inkomstskatten? sen är det ju int bara löner som kostar i kommunen heller. Får kommunen tillskott från staten eller hur finansieras vrksamheten egentligen? tack för en intressant blogg för övrigt!

2014-02-18 @ 23:54:38
Postat av: Anders Nygårds

Hej Ekonomi-intresserad. Nu har jag svarat på dina frågor i ett separat blogginlägg daterat fredag den 21 februari.

2014-02-21 @ 10:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0