Jag vill ha ett jämställt samhälle

Torsdag den 10 april 2014

Här kommer ett blogginlägg som handlar om de senaste kommentarerna på min blogg gällande jämställdhetsarbetet i Jokkmokks kommun och i Norrbottens län.

Jag upplever att du som skriver dessa kommentarer känner en stor oro över olika frågor kring jämställdhetsarbetet rent generellt och i synnerhet det vi jobbar med i Jokkmokks kommun och i Norrbottens län just nu.

Jag har full respekt för dina åsikter och din oro. Det är dina känslor och de känslorna kan jag inte göra något åt.

Jag och många med mig ser dock på denna fråga i ett litet annorlunda perspektiv jämfört med vad jag upplever att du gör.

Om jag förstår dig rätt så menar du att det finns män som idag är diskriminerade i förhållande till kvinnor i ett jämställdhetsperspektiv. Det är säkert helt korrekt. Det finns säkert något fall där det är på det sättet som du beskriver.

Dock tror jag att det finns betydligt fler situationer där kvinnor, just precis på grund av det fall att de är kvinnor och inget annat, är diskriminerade. Poängen med jämställdhetsarbetet som vi nu jobbar med är att jag vill ha ett jämställt samhälle mellan kvinnor och män. Genom att jobba med dessa jämställdhetsfrågor på ett strukturerat och strategiskt sätt så är jag helt övertygad om att vi får ett bättre och ett mer attraktivt samhälle för samtliga medborgare. Det betyder alltså att även män – inte endast kvinnor – kommer att få det bättre i ett jämställt samhälle.

Att jobba med jämställdhetsfrågor är en väg till lösningen av alla våra utmaningar som handlar om att vi vill ha mer invånare i kommunen och vi vill att det ska bli lättare att rekrytera medarbetare till våra olika arbetsplatser i kommunen. Om Jokkmokks kommun som är den största arbetsgivaren i Jokkmokk går före och visar vägen i dessa viktiga frågor så hoppas jag att det ger ringar på vattnet och att dessa viktiga frågor sprids runt om i hela kommunen och i hela länet.








Kommentarer
Postat av: Jämstäldhet

Jag är generellt intresserad av jämställdhetsfrågor.
(jag hittade din blogg i samband med gruvdebatten och blev kvar)

Kanske inte just jokkmokks arbete kommer påverka "det stora hela" men jag kommenterade ändå då jag som sagt finner frågan intressant.

Jämställdhet är bra. Men det där att kvinnor generellt är värst diskriminerade.
Stämmer verkligen det? Det är bra att du skriver att du "tror" att det är så.

Kan det faktum att nästan enbart kvinnors problem lyfts i debatten spela in? Att kvinnor men inte män får statsbidrag för att driva kvinnofrågor?

Att mycket av jämställdhetsarbetet utgår från feministisk teori, dvs könsmaktsordningen, som helt blint och utan belägg säger att män alltid är överordnad kvinnan och därmed aldrig kan bli diskriminerad.

Du har nog som många andra gått i den fällan.
det tydliggörs då du beskriver mansproblem "som något enstaka fall".

Syftet med mitt "engagemang" är inte alls någon "oro" som du skriver. det känns förminskande. Syftet är att nyansera jämstäldhetsdebatten som helt klart är väldigt ensidig.

2014-04-10 @ 10:30:44
Postat av: Daniel

"Stämmer det att kvinnor generellt är värst diskriminerade?"
Jag har förståelse för din frågeställning på ett plan. Nämligen att det finns andra strukturella problem som ibland (men långt ifrån alltid!) har större verkan än könsmaktordningen. Till exempel kan en man från en minoritetsgrupp eller från arbetarklassen vara mer diskriminerad än en vit etablerad kvinna.

Men rent generellt råder det inga som helst tvivel om att kvinnor är en diskriminerad samhällsgrupp, och det finns hur mycket statistik som helst som tydligt pekar på det. Till exempel här: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf

Skillnader i lön, antal timmar i obetalt arbete, chefsplatser, utsatthet för våldtäkter osv. är fullt mätbara bevis på att vi har ett enormt problem.

Att det sedan finns diskriminering mot män (för det gör det ju också, och ingen feminist skulle säga emot det ) är bara ytterligare bevis på att vi behöver ett samhälle där kön inte villkorar oss som individer.

2014-04-11 @ 12:55:53
Postat av: Anders Nygårds

Bra där Daniel!

2014-04-11 @ 14:34:50
Postat av: Jämställdhet

Svar till Daniel:

Alla saker du räknar upp är givetvis stora problem.
Men är feministiskt teori lösning på det?
Onsynliga diffusa strukturer, könsmaktsordningar är feminismens analys.

Att könsmaktsordningen överhuvudtaget finns är inte ens vetenskapligt verifierat.

Och är det säkerställt att allt du räknar upp är utslag av diskriminering?

Ska en politisk ovetenskaplig ideologi tex
vara ett utbildningsämne i skolan? skulle inte skolan enligt lag vara fri från religiös och politisk påverkan?

Slutligen lider feminismen stort av extrema influenser av manshat. jag har inte sett någon feministisk företrädare tex inom de politiska partierna gå ut och ta avstånd till detta.

2014-04-11 @ 14:44:43
Postat av: Anonym

om ni vill ta del av några feminister som
vräker ut manshat så kan kolla ladydahmer tex
twittertaggen mänförtrycker etc.

visst extremer finns inom alla områden
men när ledande politiker och tom partiledare hyllar dessa och hänvisar till deras inlägg blir det väl ändå minst sagt märkligt. Jaja hoppas inte uppvaknandet kommer för sent med denna ism som med andra ismer. tack för ordet

2014-04-11 @ 14:49:39
Postat av: vinklad statistik

statistiken som det länkades till från scb.
missar några viktiga områden där män
är överrepresenterade dvs självmord och
dödsfall på arbetet samt skadedrabbning i det samma. att flest män är uteliggare. underbehandlas och underdiagnostiseras för depressioner.

Statistiken visar dock att män mycket oftare är utsatta för våld. Dör i hjärtkärl oftare. Statistiken missar kvinnors sambandet kvinnors sjukdomar och att de lever längre än män.

statistiken är även vinklad. "mäns våld mot kvinnor måste upphöra" varför inte allt våld?

Det talande skillnaden är givetvis kvinnors lägre inkomst som främst härrör från att de förvärvsarbetar i lägre grad. ska politiker tvinga kvinnor till heltid och män till deltid? ska politiker in i hemmet och tala om hur många timmar det ska dammsugas etc??

Allmän rösträtt fick män f.ö. senare än kvinnor.
man var tvungen att ha gjort värnplikt. dvs stå i beredskap att dö för landet för att få rösta som man.
mannen hade även försörjningsplikt. äktenskapet var inte helt frivilligt. det handlade om överlevnad.

2014-04-11 @ 15:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0