Kompetens före släktskap

Måndag den 30 september 2013

Då tänkte jag kommentera en kommentar igen. Kul att ni läsare har synpunkter på olika saker och att ni kommenterar mina blogginlägg.

Den senaste kommentaren handlar om att vi i Jokkmokks kommun ska sluta rekrytera medarbetare utifrån släktskap och i stället satsa på att rekrytera utifrån kompetens. Jag vet inte riktigt vilken rekrytering som kommentarsskrivaren tänker på. De rekryteringar som jag är inblandande i och som jag känner till handlar inte om att vi har som krav att personen som vi ska rekrytera ska vara släkt med någon annan i organisationen.

Jag kan tänka mig att flera av våra 450 medarbetare på något sätt är släkt med varandra. Det är nästan oundvikligt i en liten ort och en liten kommun som Jokkmokk. För min egen del så har jag en dotter som jobbat extra inom hemtjänsten och jag kan försäkra er om att det är inte jag som rekryterat henne.

Min erfarenhet är att det är svårt att rekrytera medarbetare. Om vi skulle inskränka oss i att dessutom sätta krav på att de vi rekryterar ska vara släkt med någon speciell person så skulle utbudet av arbetskraft minska avsevärt.

Jag tar tacksamt emot fler synpunkter och konkreta exempel på situationer där ni anser att någon av våra medarbetare fått jobb hos oss utifrån släktskap i stället för kompetens.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0